• +376 814 814

  • info@psicob.ad

Blog

APRENEM A DIR QUE NO

APRENEM A DIR QUE NO

Per PsicoB

Quantes vegades  al pensar en situacions passades, ens hem dit: tant de bo  hagués dit que no  a la feina, al marit, a mi mateix/a….

Per què no ens atrevim a dir no? La resposta pot ser diversa però sempre anirà acompanyada de tenir por a a la resposta, a quedar malament, a que t‘abandonin, a que no t‘estimin,  a que et facin fora de la feina, a que et facin el buit. ..

Per què dir que no? Aprendre a dir no és necessari per protegir-se a si mateix, establir límits contra l'altre i evitar ser envaït per les demandes poc raonables. Quan altres

envaeixen el nostre territori íntim, no estem obligats a dir que sí: ??cal protegir la nostra integritat. És per això que hem de dir no.

Cal tenir-ho clar: és important aprendre a dir que no, altrament perdríem el control de la nostra vida i ens ompliríem de ràbia per no fer el que en realitat volem. Potser algú pugui pensar que dir que no és de mala persona i que així estem sent desagradables. Però cal, per moments, saber establir límits i no cedir davant manipulacions i xantatges emocionals diversos .

 

Que s’hauria de fer?

          1- Estudiar objectivament la demanda: hem de considerar els fets, i intentar distanciar-se emocionalment de la situació per poder decidir de forma conscient i raonada no en funció de la por a dir que no.

          2- Dir No: Quan no estic d’acord amb fer alguna cosa i a la qual tinc el dret de dir que no. Ho hem de fer de forma clara però sense agressivitat.

          3- Explicar perquè: Solem tenir bones raons per negar-nos a fer alguna cosa. No és qüestió d’excusar-nos sinó animarem al nostre interlocutor a demanar-nos més i serà encara més difícil de dir no després. Però si hem d’explicar perquè hem pres aquesta decisió. No podem mentir mai sobre les nostres raons.

          4- Busquem una solució: si existeix una  solució alternativa, la podem proposar. En el cas d’acceptar negociar, sempre ho hem de fer després de dir que no, almenys una vegada.   Això indicarà al nostre interlocutor que no acceptem la seva demanda, i li dona l’oportunitat de fer una altra proposta, desprès es pot negociar.

          5- Assumir la nostra decisió: dir que si o que no és un compromís. Sempre ho hem de respectar.  No podem canviar de decisió cada cinc minuts. 

 En el moment que valorem reposadament les nostres raons, no actuem en forma precipitada i prenem una decisió, ja no queda lloc per a la culpa, ja que hem actuat en base a les nostres conviccions

Com és una persona que sap dir que No?

És una persona assertiva que està d' acord amb si mateix. Dona una impressió d'assegurança, de confiança i serenitat. No hi ha perdedor o guanyador quan negocia: és a dir que considera que no es tracta de guanyar a costa del seu interlocutor. És una persona que sap escoltar les seves necessitats i les de l’altre. Escoltar les seves necessitats, no vol dir: "Si passo les meves necessitats abans que les dels altres és perquè jo sóc egoista " simplement vol dir: "És el que sento i estic en harmonia amb la decisió he pres. "

I si no ho aconsegueixo?

Existeixen moltes tècniques per aconseguir superar la por a dir que no,  però si un no ho aconsegueix sol, sempre és recomanable assistir a una formació sobre el temao demanar ajuda a un professional.

PsicoB
info@psicob.ad